Have A Question?

Contact our customer service representatives for any support you would need.

Find quick answers in the FAQs.

Save time with instant self-service support.
Key

Advantages

of the Haq App

FAQs

Apa itu Haq?

Haq adalah sebuah aplikasi yang diperkenalkan oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) untuk memberi kemudahan kepada pengguna menerima informasi semasa kepenggunaan, membuat aduan mengenai produk & perkhidmatan yang mencurigakan serta menikmati ciri-ciri istimewa yang disediakan dalam aplikasi Haqq.

Berikut adalah ciri-ciri istimewa yang disediakan dalam aplikasi Haq:
● Info Semasa Kepenggunaan
● Al-Quran Digital
● Waktu Solat
● Panduan Solat
● Hadis Sahih
● Pakej Perjalanan Haji & Umrah
● Pembelian Tiket Atas Talian
● Zakat
● Takaful
● Bayaran Bil Telefon/Utiliti
● Perbankan Syariah
● Guaman Syariah
● Aduan mengenai produk & perkhidmatan yang mencurigakan, penipuan atau isu-isu lain yang melibatkan hak-hak pengguna.

Aplikasi Haq boleh digunakan oleh semua golongan usia tidak kira muda atau tua.

Anda boleh memuat turun dan menggunakan aplikasi Haq secara percuma tanpa perlu membuat apa apa bayaran langganan.

Setiap pengguna perlu mendaftar dengan mengisi beberapa maklumat yang diperlukan bagi membolehkan anda menikmati ciri-ciri istimewa yang disediakan dalam aplikasi Haq

Aplikasi Haq memerlukan spesifikasi peranti terkini sekurang-kurangnya …….. untuk memuat turun aplikasi Haqq dari Google Plays Store dan Apple Store.

Mengapa saya perlu membuat pengesahan e-mel selepas mendaftar?

Pengesahan e-mel selepas pendaftaran berjaya merupakan ciri keselamatan bagi memastikan anda adalah pemegang akaun yang menggunakan dan menjalankan transaksi melalui aplikasi ini.

Mengapa ada ketikanya saya perlu mengemas kini aplikasi untuk menggunakannya?

Kami sentiasa berusaha mempertingkatkan aplikasi ini agar anda dapat memanfaatkannya dengan sebaik mungkin. Kami akan memaklumkan apabila versi terbaharu aplikasi yang dikemas kini tersedia untuk kegunaan anda.

Bagaimana saya ingin mengemaskini maklumat saya di aplikasi Haq?

Anda boleh mengemaskini maklumat anda dengan klik Profil, pilih Akaun Saya dan ubah maklumat yang anda inginkan. Klik butang Kemaskini Profil untuk simpan maklumat terbaru anda di aplikasi Haq.

Kata laluan boleh dikemaskini dengan klik Profil, pilih Akaun Saya dan kemaskini kata laluan anda yang baru. Klik butang Kemaskini Profil untuk simpan maklumat terbaru. Kata laluan harus mempunyai sekurang-kurangnya 8 aksara, dan kami mengesyorkan gabungan huruf besar dan kecil, serta nombor dan simbol dalam kata laluan anda.

Mengapakah halaman menu utama saya tidak memaparkan apa apa maklumat?

Halaman menu utama mungkin tidak dapat memaparkan maklumat tersebut disebabkan
oleh beberapa faktor, seperti:
– Terputus sambungan internet
– Aplikasi Haq belum dikemaskini
– Penyelenggaraan sistem yang telah dijadualkan
Pastikan peranti anda mempunyai sambungan internet untuk terus menggunakan Haq.

Perkhidmatan yang disediakan dalam aplikasi Haq ………………….

Adakah Haq cuma menyediakan perkhidmatan berkenaan zakat untuk Negeri Sembilan sahaja?

Haqq terus berusaha untuk menyediakan perkhidmatan berkenaan zakat untuk semua negeri di Malaysia. Perkhidmatan berkenaan zakat negeri lain akan ditambah dari masa ke semasa untuk kegunaan semua pengguna Haq.

Adakah perkhidmatan takaful di Haq hanya disediakan untuk manfaat syarikat sahaja?

Haq menyediakan perkhidmatan takaful untuk manfaat ……………………………

Saya ingin membuat aduan berkenaan produk & perkhidmatan yang mencurigakan. Macam mana caranya?

Sekiranya anda ingin membuat aduan berkenaan produk & perkhidmatan mencurigakan, salah laku atau apa apa aduan yang disediakan dalam aplikasi Haq, klik menu Aduan PPIM dan pilih jenis aduan pilihan. Masukkan maklumat yang diperlukan dan klik butang Teruskan untuk menghantar aduan tersebut terus ke PPIM.

Anda dapat melihat senarai & maklumat aduan yang telah dihantar melalui aplikasi Haq di bahagian Sejarah Aduan.

Apakah kaedah yang Haq sediakan untuk saya membayar bil utiliti atau perkhidmatan melalui Haq?

Haq menyediakan tiga (3) kaedah pembayaran yang efektif untuk setiap perkhidmatan yang disediakan. And boleh memilih untuk membuat bayaran bagi perkhidmatan pilihan menggunakan e-wallet, online banking atau kad kredit/debit.

Anda akan dikenakan caj yang rendah bagi caj transaksi dan caj gerbang pembayaran
sebanyak …… bagi setiap transaksi.

Anda boleh membuat pilihan perkhidmatan yang anda inginkan. Isi maklumat yang diperlukan dan klik butang teruskan untuk membuat transaksi pembayaran.

Anda boleh ke menu Aktiviti untuk melihat status transaksi untuk setiap pilihan perkhidmatan yang telah dibuat.

Setiap transaksi yang telah berjaya tidak boleh dibatalkan. Untuk maklumat lanjut, sila
hubungi pusat bantuan bagi perkhidmatan yang telah anda pilih.

Harap maaf, Haq tidak bertanggungjawab bagi membuat pengembalian semula untuk transaksi yang telah anda batalkan. Pembatalan bayaran yang dibuat adalah risiko dari pihak pengguna. Untuk maklumat lanjut, sila hubungi pusat bantuan bagi perkhidmatan yang telah anda pilih.

Sekiranya anda tidak menerima resit pembayaran setelah bayaran dibuat, sila ………………….

Saya tidak menemui jawapan bagi soalan saya di sini. Bagaimana saya ingin dapatkan panduan?

Anda boleh menghubungi talian bantuan kami di +60xxxxxxxxxx atau isi borang FAQs di atas untuk mendapatkan bantuan.

Scroll to Top